Basisopsætning af Google Analytics via Google Tag Manager

Step 1 – Oprettelse af Google Analytics konto

  1. Gå ind på http://www.google.com/analytics/
  2. Klik på ”Opret en konto” oppe i højre hjørne
  3. Klik på ”Tilmeld dig” i boksen ude til højre

PS. Hvis du allerede har en Google Analytics konto, som du ønsker at genbruge, så kan du gå direkte til oprettelse af en ny Google Analytics ejendom via menupunktet ”Opret ny ejendom” (se screenshot nedenfor).

Opret ny GA ejendom

Step 2 – Oprettelse af Google Analytics ejendom (på engelsk: ”Property”)

  1. Indtast grundlæggende oplysninger (se eksempel nedenfor)Basisinfo ny ejendom
  2. Klik derefter på knappen ”Hent sporings-id”
  3. Du får nu vist en stump javascript-kode og en forklaring på, hvordan koden indsættes på dit website. IGNORER DETTE! Du skal ikke indsætte koden som beskrevet. Du bruger Google Tag Manager til dette senere.

Step 3 – Tilpasning af Google Analytics visning (på engelsk: ”View”)

Du skal nu tilpasse den netop oprettede Google Analytics visning.

  1. Gå tilbage til oversigten over Konti, Ejendomme og Visninger
  2. Klik på menupunktet indstillinger for visning (se screenshot nedenfor)Indstillinger for visning
  3. Tilpas opsætningen af Google Analytics visningen (se screenshot nedenfor)Indstillinger for visning

A = Kald din nye visning ”A.1 All data”, med mindre du specifikt ved, at den bør hedde noget andet.
B = Vælg relevant valuta (typisk ”DKK”).
C = Hak af botfiltrering-boksen (dette vil fjerne en del af de ”spam”-hits, som ellers risikerer at forurene dine Google Analytics data).

D + E er kun relevant, hvis du har en intern søgefunktion på dit website.

D = Slå ”Sporing af Site Search” til. Dette vil give dig mulighed for at se detaljeret information om de søgefraser, som de besøgende på dit website bruger.
E = Lav en søgning på dit website og tjek, hvad der står i URL’en, når du får vist dit søgeresultat. (se screenshot nedenfor).

Search parameter 

Skriv det såkaldte forespørgselsparameter (her ”keyword”) i feltet markeret med E på screenshotet længere oppe.

Step 4 – Opsætning af Google Analytics filter

På vores nye Google Analytics visning ”A.1 All data” har du som udgangspunkt ikke lyst til at få dine Google Analytics data forurenet med information omkring besøg fra dig selv og dine kollegaer.

Du ønsker normalt kun at vide, hvordan dine ”rigtige” besøgende opfører sig på din hjemmeside.

Derfor skal du opsætte mindst ét filter på din Google Analytics visning, så data omkring egne besøg ikke registreres på din primære Google Analytics visning.

  1. Klik på menupunktet ”filtre” (se screenshot nedenfor)
    Opsætning af nyt filter
  2. Klik på den røde knap ”Nyt filter”
  3. Opret et filter, der sikrer, at trafik fra jeres egen IP adresse ikke registreres på denne Google Analytics visning (se eksempel nedenfor). (Tip: Hvis I arbejder fra flere forskellige IP adresser, så benyt en Regular Expression eller opret yderligere filtre).

GA 07 Eksluder IP Filter

Step 5 – Oprettelse af ekstra Google Analytics visning

Der er situationer, hvor du gerne vil kunne se din egen og kollegaernes aktivitet på jeres website.

Dette er eksempelvis relevant i forbindelse med test eller fejlsøgning af jeres Google Analytics og Google Tag Manager opsætning.

Du skal derfor oprette en ekstra Google Analytics visning, hvor jeres egen aktivitet IKKE er filtreret væk.

  1. Klik på menupunktet ”Opret en ny visning” (se screenshot nedenfor)Opret ny visning
  2. Indtast navn på ny visning. Kald den ”X.1 Raw (DO NOT TOUCH)”, med mindre du specifikt ved, at den skal hedde noget andet. Se screenshot nedenfor.GA 10 Basisinfo ny visning

Step 6 – Oprettelse af Google Tag Manager konto

Du er nu klar til at begynde opsætningen af din Google Tag Manager konto, som skal hjælpe dig med at sende data fra dit website til din netop oprettede Google Analytics ejendom.

  1. Log ind på din Google konto og gå ind på https://tagmanager.google.com/#/admin/accounts/create
  2. Indtast basisoplysninger til oprettelse ny GTM konto (se screenshot nedenfor)
    Opret ny GTM konto
    A = Skriv dit firmanavn her
    B = Skriv websitets navn her
    C = Vælg ”nettet”
  3. Accepter vilkår
  4. Du får nu vist den Google Tag Manager kode, som din udvikler skal lægge ind i koden på alle websider på dit website. Dette er en eneste sporingskode, som skal lægges ind på din hjemmeside (se screenshot nedenfor). Al sporing lægges ind via Google Tag Manager.GTM 02 Installer GTM kode

Step 7 – Oprettelse af Google Tag Manager variabel

Før GTM (Google Tag Manager) kan begynde at sende data til din nye Google Analytics konto, skal der opsættes en Google Tag Manager variabel og et Google Tag Manager tag.

Oprettelse af GTM variabel ”Lookup table – GA Property IDs”

Når du opsætter sporing i GTM skal du ofte indtaste nummeret på din Google Analytics Ejendom. Du kan dog nøjes med at gøre dette én gang, hvis du opsætter en variabel, der gemmer dit GA ejendomsnummer en gang for alle.

Hvis du opsætter variablen som en opslagstabel (på engelsk: ”Lookup table”), kan du også bruge denne variabel, når dit website vokser og du på et tidspunkt ønsker at oprette en separat Google Analytics ejendom til testformål.

Du har ligeledes mulighed for senere at bruge samme container på tværs af flere websites.

Sådan gør du:

  1. Klik på menupunktet ”Variabler” ude til venstre
  2. Klik på den røde knap ”Ny” nederst på siden
  3. Opsæt din nye GTM variabel (se forklaringer under nedenstående screenshot)
    Lookup table GA ID

A = Kald din variabel for ”Lookup table GA Property IDs”
B = Vælg typen “Opslagstabel”
C = Vælg “{{Page Hostname}}” som inputvariabel
D = Indtast de domænenavne, som du ønsker at spore data på
E = Indtast nummeret på din nye Google Analytics ejendom (hvis du ikke kan huske det, så hop retur til Google Analytics i et separat browservindue og find nummeret under ”Ejendomsindstillinger” – se screenshot nedenfor)GA 11 Ejendomsindstillinger

F = I første omgang behøver du ikke sætte hak i denne boks. Hvis du har oprettet en separat Google Analytics ejendom til registrering af data fra dit test- eller udviklingsmiljø, så kan du indsætte nummeret på GA ejendommen i feltet udfor F. En udfyldt standardværdi kan sikre, at GA data altid sendes til din GA Testdata ejendom, bortset fra når GTM koden afvikles på dit “rigtige” website.

Step 8 – Oprettelse af Google Analytics tag

Du skal nu oprette det grundlæggende ”tag”, som sørger for at koble GTM koden på dit website sammen med din Google Analytics ejendom. Det er dette tag, som sender alle oplysninger omkring eksempelvis besøgende og sidevisninger til Google Analytics.

  1. Klik på ”Tags” i menuen til venstre
  2. Udfyld felterne som illustreret nedenfor (se forklaringer under nedenstående screenshot)
    GA Page Tracker
    A = Navngiv tagget ”GA Page Tracker”
    B = Vælg ”Google Analytics”
    C = Vælg ”Universal Analytics”
    D = Vælg den variabel, som du selv lige har oprettet, altså ”{{Lookup Table GA Property IDs}}”
    E = Sæt hak i ”Displayannonceringsfunktioner”
    F = Vælg ”Alle sider”
  3. Klik på ”Opret tag”

Step 9 – Publicering af Google Tag Manager ”container”

Når du har oprettet nye tags og variabler i Google Tag Manager, skal de ”publiceres” før de begynder at sende data afsted fra dit website.

Du publicerer din Google Tag Manager ”container” med dets variabler og tags via knappen ”Offentliggør” oppe til højre (se screenshot nedenfor)
Publicer GTM container

Tip: Hvis din opsætning af Google Analytics og Google Tag Manager af ukendte årsager ikke virker som forventet, så tjek allerførst, at du har husket at publicerere den seneste udgave af din Google Tag Manager container!

Step 10 – Tjek data i Google Analytics

Hvis du har fulgt instruktionerne i denne guide nøje, så skulle du nu kunne se data omkring de besøgende på jeres website i Google Analytics.

Du kan eventuelt installere et eller flere gratis Google Analytics dashboards fra Dashboardjunkie.com, hvis du vil have nem adgang til de indsamlede data.

Se dashboards på DashboardJunkie.com

Med venlig hilsen

Troels Kjems

PS. Følg min profil på G+, hvis du vil have besked om nye GA og GTM artikler her på siden. Med tiden vil du kunne finde en ren overflod af nyttig viden her på TagMan.dk 🙂