Sporing af 404 fejl med GA/GTM

Her kan du læse, hvordan du kan bruge Google Tag Manager og Google Analytics til at identificere og registrere 404-fejl.

Til sidst får du også et link til en skræddersyet Google Analytics-rapport, så du nemt kan se og tage action på eventuelle døde links, som bør rettes.


Før du kan se data i Google Analytics, skal du oprette en GTM-variabel, en GTM-trigger og et GTM-tag.

Allerførst skal vi have identificeret, hvornår en af vores besøgende rent faktisk får vist en 404-fejl på vores hjemmeside.

Præcis hvordan det gøres, afhænger af din tekniske platform.

Ofte er det nemmest at identificere 404-sider ved at kigge på den <body class> som tit står i din hjemmesides kildekode.

Lad os tage et konkret eksempel.

Vinbutikken Terroir.dk sælger Franske terroir-vine og vil rigtig gerne have, at alle besøgende ender med liflige dråber på tungen fremfor 404-fejl på skærmen.

På deres hjemmeside fremprovokerer jeg bevidst en 404-fejl ved at taste eksempelvis terroir.dk/asdf i min browsers adressefelt.

Derefter højreklikker jeg på 404-siden og vælger “Vis kildetekst” (menupunktet hedder muligvis måske noget andet i din browser).

Jeg laver en hurtig søgning i kildekoden efter <body class> og ser, at <body class> på 404-sider i Shopify-systemet tilsyneladende er “page-404”.

Body Class

I WordPress hedder <body class> på 404-sider derimod ofte “error404” og i andre shopsystemer findes der slet ikke en <body class>. Så må du vælge en anden unik måde at identificere visning af 404-side på. Kig eksempelvis på indholdet af <title> feltet. Ofte indeholder feltet “404 error” eller noget i den stil.

Næste skridt er at oprette en ny variabel i Google Tag Manager, som skal bruges, når vi skal holde øje med eventuelle 404-fejl på vores hjemmeside.

1) Oprettelse af variabel “Body Class”

  1. Vælg punktet “Variables” ude til venstre
  2. Klik på den røde “New” knap nederst
  3. Opret din nye variabel som illustreret nedenforBody Class Custom Java Script

Koden du skal indtaste i feltet “Custom JavaScript” er følgende:

function() {
   return document.body.getAttribute("class");
}

2) Oprettelse af trigger “Page Error 404”

Når du har oprettet og gemt din nye variabel “Body Class” er du klar til at oprette den trigger, som senere skal affyre dit “Fejl 404”-GTM-tag til Google Analytics.

  1. Vælg punktet “Triggers” ude til venstre
  2. Klik på den røde “New” lidt oppe på siden
  3. Opret din nye trigger som illustreret nedenforTrigger Page 404 Error

Note: Husk at værdien i feltet længst til højre skal matche <body class> fra din 404-side. Hvis du kører WordPress, så skal der sandsynligvis stå “404error” i stedet.

Du har nu oprettet den trigger, som Google Tag Manager skal bruge til at afgøre, hvornår dit nye “GA – Error 404” tag skal sende eventdata om 404-fejl af sted til Google Analytics.

3) Oprettelse af tag “GA – Error 404”

  1. Vælg punktet “Tags” ude til venstre
  2. Klik på den røde “New” knap lidt oppe på siden
  3. Opret dit nye tag som illustreret nedenforGA Error 404 Tag

Note: Hvis du ikke har oprettet en lookup-tabel til dine GA Ejendom-IDer som beskrevet i vores guide til basisopsætning af GTM og GA, så skal du blot indtaste dit “UA-XXXXXXXX-XX” ID i stedet for “{{Lookup tabel – GA Property IDs}}” i feltet “Tracking ID”.

4) Publicer ændringerne

Du skal nu publicere din nye Google Tag Manager-container. Når det er gjort, begynder Google Tag Manager at sende information om 404-fejl af sted til Google Analytics.

5) Test af opsætningen

Når du skal teste din nye opsætning af sporing af 404-fejl, kan du blot fremprovokere en vilkårlig 404-fejl.

Indtast eksempelvis ditdomænenavn.dk/asdf i din browsers adressefelt.

Derefter vil Google Analytics med det samme vise en 404-fejl i “Hændelser”-dashboardet under “Realtid”. (Se eksempel nedenfor)

Realtid Error 404

Note: Når du tester, så husk at kigge på en Google Analytics visning, hvor din egen IP-adresse IKKE er sorteret fra.

6) Hent Google Analytics “404-fejl” rapporten

Jeg har lavet en skræddersyet Google Analytics rapport til dig, så du nemt kan se hvilke registrerede 404-fejl, som optræder på din hjemmeside.

I fanebladet “Sider med 404-fejl” kan du se hvilke URLer, som har returneret 404-fejl til besøgende på din hjemmeside.

I faneblad “Sider med døde links” kan du se hvilke URLer (interne eller eksterne), som peger ind på sider, som har returneret 404-fejl til besøgende på din hjemmeside

Hent Google Analytics “404-fejl” rapporten her

En afsluttende bemærkning: Vær opmærksom på, at denne Google Tag Manager opsætning kun hjælper dig end at registrere faktiske 404-fejl. Du har fortsat brug for et værktøj som eksempelvis Link Sleuth, hvis du ønsker at se alle de links, som ender dødt og potentielt kan returnere en 404-fejl.